آرشیو شهریور ماه 1400

آهن 118 فعال در زمينه فروش انواع آهن آلات از جمله ميلگرد ، تيرآهن ، نبشي ، ناوداني و ... مي باشد .

كاربرد لوله گالوانيزه

۱۵ بازديد

لوله گالوانيزه كه در حدود ۵۰ سال پيش به عنوان جايگزيني براي لوله سياه وارد بازار ايران شد. با كاربرد‌هاي گسترده و ماندگاري فراوان به زودي جاي خود را در بازار ايران باز كرد.

كاربرد عمده انواع گالوانيزه براي انتقال حرارت، گاز و آب و همچنين ساخت سازه‌ هاي فلزي است و از همين رو مصارف متفاوتي در صنايع مختلف دارد.

معمولا از انواع گالوانيزه براي انتقال مايعات، خصوصا آب آشاميدني استفاده مي‌شود. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هايي كه سبب كاربرد فراوان لوله گالوانيزه صنعتي در انتقال آب است اين مي باشد كه نه تنها اين لوله فلزي در برابر آب پوسيده نمي‌شود، بلكه اين موضوع موجب سخت‌تر شدن لوله و افزايش مقاومت آن نيز مي‌گردد. و اما مهم‌ترين ماده‌اي كه به اين لوله‌‌ها آسيب وارد مي‌كند، مواد اسيدي است.

براي انتقال گاز معمولا از لوله‌هاي فلزي گالوانيزه يا لوله سفيد استفاده نمي شود، زيرا فلز روي كه سطح اين لوله هاي را مي‌پوشاند پس از مدتي پوسته پوسته مي شود و اين پوسته پوسته شدن مي‌تواند موجب مسدود شدن جريان گاز شود؛ به همين دليل است كه از اين لوله‌ها در خطوط گازرساني استفاده نمي‌شود.

 

معايب و مزاياي تيرآهن لانه زنبوري

۱۶ بازديد

از مهم‌ترين مزاياي تيرآهن‌ لانه ‌زنبوري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • افزايش مقاومت خمشي تير
  • تحمل بار بيشتر
  • مقرون‌به‌صرفه و كاملا  اقتصادي (به دليل سبك‌بودن تير)
  • قابليت عبور لوله‌هاي تاسيساتي و برق از فضاهاي ايجاد‌شده (حفره‌ها)
  • قابليت استفاده در صنايع مختلف، مانند پل‌سازي، حمل‌و‌نقل و عمران

علاوه بر مزاياي گفته‌شده، لازم است نگاهي هم به معايب تير لانه‌زنبوري داشته باشيم. ايجاد حفره‌ها در جان تيرآهن ، باعث كاهش مقاومت برش تيرآهن در محل اتصال پل به ستون‌ها مي‌شود. به همين دليل، براي پوشاندن حفره‌ها از ورق ‌هاي فلزي استفاده مي‌شود. در ساخت تيرآهن لانه‌زنبوري بايد استانداردهايي كه باعث افزايش ارتفاع سازه مي‌‌شوند، رعايت شود. عدم رعايت اين استانداردها، قطعا موجب خرابي تيرآهن مي‌شود.

از مهم‌ترين معايب تيرآهن لانه‌زنبوري مي‌توان موارد زير را برشمرد:

  • كاهش خواص فولاد و مقاومت در اثر جوشكاري
  • ضريب اطمينان و ايمني پايين نسبت به مقاطع فولادي ديگر

 

پروفيل قوطي چيست ؟

۲۰ بازديد

پروفيل قوطي يك محصول ساختماني مي باشد كه مقطع آن بسته اما توخالي مي باشد. اين نوع پروفيل در اشكال مختلفي از جمله مربع، مستطيل و دايره مانند: لوله توليد مي شود كه هر كدام از آن ها كاربرد هاي مخصوصي دارند.

پروفيل قوطي كه از مهم ترين مقاطع فلزي در ساختمان سازي و صنعت مي باشد ظاهري شبيه به جعبه دارد. در واقع پروفيل قوطي به مصالحي گفته مي شود كه داراي سطح مقطع ثابت با طول هاي متغير است.

روش نام گذاري پروفيل قوطي بر اساس مقاطع آن مي باشد. به گونه اي كه ابتدا طول و عرض آن و سپس ضخامت آن ذكر مي شود. اما در خصوص وزن اين محصول بايد گفت كه وزن آن به ضخامتي كه دارد بسيار مرتبط و وابسته است. هر چقدر كه صخامت قوطي بيشتر باشد وزن آن نيز بيشتر مي شود. و در نهايت هر چه وزن بيشتر باشد هزينه آن نيز بيشتر مي شود.

 

ويژگي هاي ميلگرد ساده

۱۶ بازديد

در معرفي ويژگي هاي ميلگرد ساده مي توان به خواص مكانيكي ، مشخصات وزني ، قابليت فرم پذيري ، خاصيت جوشكاري و قابليت آبكاري آن اشاره كرد.

1. خواص مكانيكي

خواص مكانيكي ميلگرد ساده شامل مقاومت كششي و تنش تسليم آن مي باشد. كه مقاومت كششي آن 360 نيوتن بر ميلي متر مي باشد و تنش تسليم آن نيز 240 نيوتن بر ميلي متر مي باشد.

2. مشخصات وزني

وزن ميلگرد عموما بر حسب كيلوگرم به ازاي يك متر طول محاسبه مي شود. از اين رو وزن يك شاخه آن از ضرب عدد مذكور در ۱۲ متر، براي شاخه هاي استاندارد و عدد ۹ براي ميلگرد نرمال به دست مي آيد.

3. قابليت فرم پذيري

جنس فولاد به كار رفته در ميلگرد ساده مشخص كننده مقدار فرم پذيري اين محصول مي باشد. با توجه به تنش تسليم و مقاومت كششي ميلگرد ساده مي توان خاصيت فرم پذيري آن را تخمين زد.

علاوه بر اين از طريق مقدار كربن به كار رفته در اين نوع ميلگرد مي توان قابليت فرم پذيري آن را محاسبه كرد به گونه اي كه هر چه مقدار كربن كمتري در اين نوع ميلگرد به كار رفته باشد آن ميلگرد قابليت فرم پذيري بالايي دارد.

4. خاصيت جوش پذيري

جنس فولادي كه ميلگرد از آن ساخته مي شود سبب شده از قابليت جوشكاري بالايي برخوردار باشد.